Friday 29 April 2011

matrix VS diploma....yg mana lebih baik??

ASSALAMUALAIKUM SUME SUME....

wokeh...bunyi tjuk entry ni sdikt tough an??ekcelly aku terpkir nak tlis entry ni sbab slah sowang kwan ak da mslh sket,,,parents dia sruh amik dip jgak walaupun dia nak amek matrix dulu..so,,

MATRIK (jgn tanya ak matrik tu apa kalau xnak kena tampo laju2)
1.Under kerajaan - Tak perlu bayar. Siap dapat elaun lagi. (Pro)
2.Nak masuk susah (Contra)
3.Cepat tamat pengajian - Terus masuk degree. (Pro)
4.Subject yang compact dan pembelajaran yang laju (Contra)
5.Kurang praktikal (Contra)
6.Perlukan result yang gempak. Or else, akan di tendang. (Contra)
7.Matrik, korang dapat 3.5 pun belum tentu boleh pergi jauh. (Super Contra)
8.Lepasan Matrik tak boleh di gunakan untuk dapatkan kerja. (Contra)








DIPLOMA


1.Masa pembelajaran yang panjang - Mostly 3 hingga 4 tahun. Tapi sambung degree dengan hanya 2 tahun. (Not so contra)
2.Lebih praktikal dari Asasi dan Matrik dan Form 6 etc. (Pro)
3.Lebih peluang kerja - Matrik + Ijazah vs Diploma + Ijazah, Diploma + Ijazah akan menang. (Pro)
4.Ilmu lebih banyak dari Asasi dan Matrik - Diploma, kadang-kadang minor course lagi banyak dari major. (Pro)
5.Pembelajaran lebih relax. (Pro)
6.Mungkin melekakan. (Contra)
7.Diploma boleh di gunakan untuk dapatkan pekerjaan tak seperti Matrik dan Asasi




oke tu serba sikit yg aku rompak copy paste dri fb..hehehe...tp aku da aku punya pendapat sendiri..






oke camni....aku pilih matrik,,bole???(xbole??ada aku kisah??) tau kenapa??camni kalau matrix,,duit yuran permulaan cuma 400 lebih jaa...xterlalu membebankan..pastu elaun bulanan pon dapat jgak kan???klau pandai leh jimat cermat skit duit tu boleh simpan bajet untuk msuk u nty...ye dak???pastu blajar setahun jaa nak perah otak tahap x ingat pon cuma untk sthun jaa..nak ulang??SETAHUN SAHAJA...ulang lg??PANGGG!!!=.=' after exam sume...sementara tunggu result n tawaran leh lg keje...save2 duit lagi..kan?? lagipun,,bg ak matrix ni mcm peluang kedua aku untuk buat yg terbaik sebelum decide nak plih bdang2 yg lebih baik..mana la nk tau dpat 4 flat leh jgak merasa jd doktor..(eleh ckp pandai ingat snang ka??) belum try belum tahu oke...so apapun terpulang la kan...nama pun pendapat aku...so aku tlis pa yg aku asa laa kan??setuju??(xstuju sila tpuk dahi laju2)


tuttut...tuttut...:hrini pakwe aku kawen(will) rugi jugak aku tolak pinangan dia dulu kalau x xda laa aku duk single mingle cmni..(wahh terpromote) hehehe..adiosssss

1 comment:

  1. hahaha weyhh spe yg dok bca ha...boh skit nma aku,,pnat ngajor mu ha..

    ReplyDelete